Thursday, April 03, 2014

Ilmu : Penyambungan Nama

Assalammualaikum.

aku tak pernah share ilmu yang berunsur Islamic dekat sini, bukan tak nak tapi nanti ada orang aku memandai lah blablablablabla.. *negative negative negative

bukan tak nak lah tapi aku selalu share dengan diri sendiri je tapi kali ni tak tahu kenapa nak share dengan kekawan. tadi aku scroll lah timeline FB tu sebab memang tak ada kerja, terbaca ada kawan ni share status orang lain pasal "Penyambungan Nama". ni macam ala-ala orang barat lah, since korang dah kahwin nama suami letak belakang nama isteri.

aku ada perasan orang orang yang guna macam ni, pada aku memang tak elok sebab kita ni cuma berBINTIkan nama ayah kita je. tapi tak tahu lah pulak hal ni memang ada hukumnya. bila google dan baca statement dari blogger lain, baru aku percaya dengan hadith ni. 

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Barang siapa yang mengaku sebagai anak kepada selain ayahnya atau menisbatkan dirinya kepada yang bukan walinya, maka baginya laknat ALLAH, malaikat, dan segenap manusia. Pada hari Kiamat nanti, ALLAH tidak akan menerima darinya ibadah yang wajib maupun yang sunnah” - (HR. Muslim dlm al-Hajj (3327) dan Tirmidzi)

sekadar perkongsian bersama kekawan, daripada kita tahu kita jadi tahu. tambah ilmu katanya, tak salah kan? (:




No comments:

Post a Comment